انواع لاستیک

انواع لاستیک

هنگام انتخاب لاستیک برای وسیله نقلیه خود، چیزی بیشتر از اندازه مناسب برای نیازهای شما وجود دارد. ساخت تایر نیز باید در نظر گرفته شود.

برای چندین دهه، دو نوع تایر وجود داشته است: تایرهای بایاس و رادیال.

لاستیک ها امروزی دارای ساختار مختلفی هستند که عبارتند از:

  1. لاستیک های بایاس
  2. لاستیک های بایاس با تسمه
  3. لاستیک های رادیال
  4. لاستیک توپر
  5. لاستیک های پنوماتیک

 

۱. لاستیک های بایاس

 

بایاس

 

ساختار لایه های داخلی آنها تایرهای بایاس را متمایز می کند . لایه لاستیک،لایه ای در داخل تایر است که می تواند از مواد مختلفی از جمله لاستیک، فولاد، نایلون و فایبر گلاس ساخته شود. لایه ها نیز ممکن است از ترکیبی از این مواد تشکیل شده باشند. پس از گذاشتن یک لایه، یک لایه دیگر یا لایه اضافه می شود. چند لایه تطبیق پذیری و دوام لاستیک را ارائه می دهد و این لایه ها بر اساس کاربرد مورد نظر تایر تغییر می کنند.

 

همانطور که از نام آن پیداست، تایرهای Bias با لایه‌های روی یک بایاس (یا شیب) ساخته می‌شوند. این به این معنی است که لایه‌ها از یک مهره به مهره دیگر روی تایر متقاطع می‌شوند، معمولاً با زاویه ۳۵ تا ۴۰ درجه نسبت به خط مرکزی. مزیت تایرهای بایاس در توانایی آنها برای مقابله با جاده های ناهموار بدون به خطر انداختن راحتی سواری است.

مزایای لاستیک های بایاس:

  • کل بدنه لاستیک به راحتی خم می شود و سواری نرم روی سطوح ناهموار می شود
  • ارزان تر
  • کشش خوب در سرعت های آهسته و هنگام حرکت در مسیر مستقیم
  • دیواره جانبی ضخیم تر در برابر بریدگی و سوراخ شدن مقاوم تر است

معایب لاستیک های بایاس:

  • اصطکاک زیاد با جاده
  • آج سریعتر فرسوده می شود
  • مقاومت غلتشی بالا
  • مصرف سوخت بالاتر
  • می تواند در هنگام پیچیدن به دلیل “واژگونی” کشش را از دست بدهد.

۲.لاستیک های بایاس با تسمه

تایرهای با تسمه بایاس سواری نرم‌تر و مقاومت غلتشی کمتری نسبت به تایرهای بایاس ارائه می‌دهند. لاستیک‌های تسمه‌دار بین افرادی که اتومبیل‌های کلاسیک رانندگی می‌کنند و ترجیح می‌دهند تجهیزات را تا حد امکان نزدیک به اصل نگه دارند، محبوب هستند. لاستیک های با تسمه بایاس برای برخی از کامیون های سبک مانند وانت و شاسی بلندها نیز تولید می شوند. در حالی که آنها هنوز برخی اهداف را دنبال می کنند، زمانی که تایرهای خودروهای مدرن مدرن صحبت می کنند، لاستیک های دارای تسمه جانبی نمی توانند با قابلیت عملکرد و کارایی تایرهای رادیال مقایسه شوند. لاستیک های رادیال به خودروها مقاومت غلتشی کمتر، مسافت پیموده شده بیشتر و سواری راحت تری می دهند.

۳.لاستیک های رادیال

 

تفاوت ها

 

لاستیک‌های رادیال از یک یا دو پوشش یا لایه‌های جانبی تشکیل شده‌اند که از طناب‌های پارچه‌ای یا فولادی تشکیل شده‌اند و ۹۰ درجه با مهره‌ها تراز شده‌اند. سپس لایه های آج برای ثبات جهت و مقاومت در برابر سوراخ اضافه می شوند. هر لایه از طناب های جداگانه ای تشکیل شده است که مانند کابل پیچ خورده اند، در کنار هم قرار گرفته اند و در لاستیکی محصور شده اند تا یک ورق یکنواخت از پارچه یا فولاد و لاستیک را تشکیل دهند.

مزایای لاستیک های رادیال:

  • آج لاستیک های رادیال عملکرد بهتری در چسبیدن به جاده دارد و دوام و قدرت مانور را بهبود می بخشد.
  • از آنجایی که لاستیک‌های آن‌ها به‌جای مورب، از مهره‌ای به مهره دیگر در اطراف لاستیک قرار می‌گیرند، تایرهای رادیال انعطاف‌پذیرتر هستند و سواری راحت‌تری به شما می‌دهند.
  • رادیال ها دارای یک شانه ضخیم هستند که از فضای داخلی در برابر ضربه و آسیب محافظت می کند.
  • این لاستیک ها مقاومت غلتشی کمتری دارند، بنابراین شما سوخت کمتری روی تایرهای رادیال مصرف می کنید.
  • تایرهای رادیال پایداری بیشتر و لرزش کمتری را ایجاد می کنند.
  • تایرهای رادیال دوام بیشتری دارند، تا حدی به این دلیل که گرمای کمتری تولید می کنند.
  • لاستیک‌های رادیال حاوی پرکننده‌های مهره‌ای هستند که به خودرو اجازه می‌دهد در جاده بهتر کار کند.

معایب لاستیک های رادیال:

  • حمل و نقل ضعیف، زیرا سفتی جانبی کم باعث می شود با افزایش سرعت خودرو، نوسان تایر افزایش یابد.
  • افزایش آسیب پذیری در برابر سوء استفاده در هنگام بارگذاری بیش از حد یا کم باد شدن. دیواره کناری تمایل به برآمدگی دارد که می تواند باعث آسیب و سوراخ شود.
  • طرح لایه  باعث می شود تایر رادیال نسبت به لاستیک بایاس پلی مسیر چرخ را به طور مداوم دنبال کند.
  • لاستیک رادیال گرانتر از تایر بایاس است که ممکن است به عنوان یک نقطه ضعف در نظر گرفته شود.

۴.لاستیک توپر

بسیاری از تایرهایی که مصارف صنعتی و تجاری دارند، غیر پنوماتیک (non-pneumatic) هستند. این تایرها توسط عملیات قالب‌ریزی، از لاستیک سخت و ترکیب‌های پلاستیکی تولید می‌شوند. تایر ماشین‌های چمن‌زنی، اسکیت‌بردها، ماشین‌های مخصوص زمین گلف، اسکوترها، بسیاری از ماشین‌های سبک صنعتی، چرخ دستی‌ها و تریلرها نمونه‌ی لاستیک توپر هستند. یکی از رایج‌ترین کاربردهای لاستیک توپر در دستگاه‌های جابه‌جا کننده‌ی وسایل (forklift) است. چنین تایرهایی را به شیوه‌ی پرس هیدرولیک نصب می‌کنند.

۵.لاستیک های پنوماتیک

هر عملیاتی به ابزار مناسب برای کار نیاز دارد. به همین دلیل است که انتخاب یک لیفتراک با نوع لاستیک مناسب بسیار مهم است. وقتی صحبت از کار در زمین های ناهموار می شود،  لاستیک های پنوماتیک بهترین گزینه برای ایستادگی در برابر چالش هستند.

لاستیک های پنوماتیک مشابه لاستیک های معمولی ماشین یا کامیون شما هستند و بیشتر در فضای باز استفاده می شوند. دو نوع پنوماتیک جامد و پنوماتیک هوا وجود دارد. پنوماتیک های هوا با هوا پر می شوند، در حالی که پنوماتیک های جامد از لاستیک ساخته شده اند و بیشتر در برابر سوراخ شدن مقاوم هستند. اگر در اطراف حیاط یا محل کار میخ، سنگ یا سایر اجسام تیز دارید، ممکن است بخواهید بیشتر به سمت گزینه پنوماتیک جامد متمایل شوید.

مزایای لاستیک های پنوماتیک:

  • دوام: لاستیک های پنوماتیک به دلیل ساختشان نسبت به سایر لاستیک ها دوام بیشتری دارند، به خصوص زمانی که لاستیک های لاستیکی جامد هستند.
  • کاهش صدا: آج های لاستیکی نرم و جذب ضربه عالی آنها باعث می شود تایرهای پنوماتیکی در عمل بسیار بی صداتر شوند.
  • کشش بهتر: کشش آنها نه تنها به لاستیک‌های بادی اجازه می‌دهد تا در زمین‌های ناهموار قرار بگیرند، بلکه آنها را چند منظوره‌تر می‌کند، برای کاربردهای داخلی، روی آسفالت، و خارج از جاده و فضای باز مفید است.
  • جذب شوک: جذب شوک آن‌ها باعث می‌شود از آن‌ها در محل‌هایی که کارگران ممکن است با ضربه‌هایی مواجه شوند یا زمانی که بارهایی که لیفتراک شما حمل می‌کند نیاز به محافظت در برابر ضربه‌های ناگهانی دارند، استفاده از آن‌ها را ایمن‌تر می‌کند.

معایب لاستیک های پنوماتیک:

  • مانورپذیری کمتر: از آنجایی که لاستیک های پنوماتیک معمولاً سنگین هستند، به خصوص تایرهای لاستیکی جامد، برای حرکت به نیروی فشار قابل توجهی نیاز دارند. طراحی بزرگ آنها نیز چرخش را دشوارتر می کند.
  • ظرفیت وزن : هرچه وزن بیشتری را تحمل کنید، اندازه تایر شما باید سنگین‌تر و بزرگ‌تر باشد.
  • نگهداری فشار هوا: برای لاستیک های پر از هوا، فشار هوا باید به دقت کنترل شود. اگر بیش از حد افت کند، لاستیک آنقدر متحرک یا موثر نخواهد بود.
  • پنچری: لاستیک های پر از هوا نیز مستعد پنچر شدن هستند، به خصوص در زمین های ناهموار یا اطراف اجسام تیز.
پنوماتتیک لاستیک(لیفتراک)
مقالات مشابه

چراغ های مه شکن، اهمیت آن در خودرو

درک چراغ های مه شکن – چرا مهم است؟ چراغ های مه…

۱۲ اسفند ۱۴۰۲

راهنمای جامع تعمیر و نگهداری موتور

راهنمای جامع تعمیر و نگهداری موتور تعمیر و نگهداری موتور یک وظیفه…

۱ اسفند ۱۴۰۲

تفاوت باتری اتمی و اسیدی در خودرو ها: کدام نوع باتری بهتر است؟

تفاوت باتری اتمی و اسیدی در خودرو ها: کدام نوع باتری بهتر…

۱ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاه کاربران (1 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید