مزایا معایب ام وی ام x55 پرو
مزایا
- طراحی زیبا
- کابین مدرن و شیک
- قدرت پیشرانه مناسب (بخصوص نسبت به وزن خودرو)
- سواری نرم و راحت تعلیق
- امکانات رفاهی و جانبی کافی
- ظاهر شکیل تر از نسخه قبلی
- شتاب و کشش راضی کننده
- مصرف سوخت نسبتا پایین کمتر از ۱۰
- هندلینگ بهتر از رقبا
- صدای بالای موتور در دور بالا
- امکانات زیاد
- دوربین ۳۶۰ درجه باکیفیت
- اشتراک فنی با برخی از مدلهای چری در کشور (فراوانی قطعات یدکی)
معایب
- هندلینگ ضعیف
- لذت رانندگی پایینتر گیربکس CVT در قیاس با انواع AT
- قیمت نسبتاً گران قطعات
- صندوق کوچکتر از رقبا
- کیفیت معمولی و متوسط داشبورد و صندلی ها
- کیفیت رنگ بدنه معمولی
- وجود برخی ایرادات مونتاژی در کارکرد پایین
- سیستم صوتی نه چندان گیرا
- حساسیت نسبی پیشرانه توربو به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری (نسبت به انواع موتور اتمسفر)
بررسی کامل ام وی ام x55 پرو
ام وی ام X55 پرو در واقع نسخه بهروزرسانی شده از مدل ساده قبلی میباشد که در آن جدا از فیسلیفت ظاهری، تغییرات گستردهای در داخل کابین، مشخصات فنی و برخی از آپشنها صورت گرفته تا با خودرویی کاملتر و بهتر روبرو باشیم. مثلاً جلوپنجره جدید در ترکیب با برخی تغییرات ظاهری دیگر چهرهای اسپرتتر و شکیلتر به خودرو بخشیدهاند و داشبورد کاملاً متفاوت و امکانات مناسب خودرو حس مواجهه با یک خودرو مدرن را به انسان منتقل مینمایند. البته شاید مخالفان گیربکسهای ضریب پیوسته از اینکه جعبهدنده ۶ سرعته دوکلاچه قبلی با نوع CVT جایگزین شده چندان خرسند نباشند اما گیربکس جدید چری با قابلیت شبیهسازی ۹ سرعت قادر است خصلتهای اقتصادی بیشتر و دردسرهای نگهداری کمتری در قیاس با انواع دوکلاچه ارائه کند که در طولانی مدت رضایت شما را جلب خواهد نمود. افزایش قدرت موتور به ۱۵۶ اسببخار و رسیدن گشتاور به ۲۳۰ نیوتنمتر نیز باعث شده نسخه پرو به وضوح قویتر ظاهر شود تا بدین صورت لذت رانندگی پایینتر سیستم انتقال قدرت به نوعی جبران گردد.
فضاسازی کابین و صندوق هرچند ایدهآل نیست اما به نوعی کارمان را راه میاندازد و به نسبت سگمنت خودرو میتوان شرایط کلی را قابلقبول توصیف نمود. نکته مثبت دیگر اشتراکات فنی با سایر محصولات چری است که باعث شده حتی در همین ابتدای عرضه نگرانی خاصی از بابت فراوانی قطعات یدکی X55 پرو وجود نداشته باشد. البته خودروهای توربو از نظر حساسیت به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری، دقت بیشتری از مالک خود طلب میکنند و این نکته حتی شامل محصولات چری “که سالهاست با شرایط خاص کشورمان خو گرفتهاند” نیز خواهد شد. مسئله دیگر ضعف هندلینگ خودرو میباشد. در واقع استفاده از سیستم تعلیق ساده (بجای انواع مولتیلینک) در قسمت عقب باعث شده X55 پرو فرمانپذیری مناسبی از خود نشان ندهد و در پیچ و خم جادهها اسیر کمفرمانی و حرکات عرضی گردد. بخصوص که در راستای بهبود کیفیت سواری، سیستم تعلیق نرمی برای ماشین در نظر گرفته شده که هرچند روی خصلتهای خانوادگی اتومبیل تاثیر مثبت گذاشته اما ضعف پایداری را پررنگتر نموده است. البته پدال ترمز واکنشهای قابل قبولی دارد و وجود سیستم کنترل پایداری هوشمند نیز باعث شده کنترل خودرو سادهتر گردد اما در هر صورت نماینده ام وی ام علیرغم ظاهر اسپرت و شتاب قابلقبولش خیلی به درد رانندگی اسپرت نخواهد خورد. در خصوص ایمنی هم روئیت ۴ ستاره CNCAP نه خیلی افتخارآمیز است و نه عامل نگرانی؛ در واقع میتوان در این پارامتر یک نمره متوسط را وارد کارنامه ام وی ام نمود. در نهایت باید منتظر باشیم تا قیمت قطعی نسخه پرو از سوی مدیرانخودرو تعیین گردد. مشخص است که X55 جدید از پتانسیل کافی برای موفقیت در بازار برخوردار میباشد اما در صورت اشتباه در امر قیمتگذاری، ممکن است سرنوشت نسخه قبلی برای این مدل بهینهسازی شده نیز تکرار گردد.
عملکرد فنی و موتوری ام وی ام X55 پرو
پیشرانه نصبشده روی ام وی ام X55 پرو همانند گذشته، از نوع ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژر است. این پیشرانه در طیف گستردهای از محصولات ام وی ام و فونیکس استفاده شده است که با توجه به تنظیمات انجامشده، توان و گشتاور متفاوتی را در هر خودرو ارائه میدهد. نسخه نصبشده روی ایکس ۵۵ پرو حداکثر ۱۵۶ اسببخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور ارائه میدهد که بیشتر از خروجی دریافتشده روی آریزو ۵ پرو یا نسل نخست ایکس ۵۵ است.
افزایش راندمان موتور بهمعنای بهرهمندی آن از سیستم تزریق سوخت پیشرفتهتر است. درنتیجه این پیشرانه با بنزین ایران که اکتان پایینتری نسبت به بنزین معمول در دیگر کشورها دارد، با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین اگر قصد دارید باک سوخت ایکس ۵۵ پرو را با بنزین معمولی پر کنید، بایستی خود را به شنیدن صدای ناک عادت دهید.
مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه در شرایط تست ما حدود ۱۰.۵ لیتر بر صد کیلومتر برآورد شد که رقم مطلوبی برای رانندگی در شرایط پرفشار محسوب میشود.
عملکرد سیستم انتقال قدرت و گیربکس
گیربکس CVT برای حفظ عملکرد اقتصادی و کاهش مصرف سوخت بهینه شده است، ازاینرو همواره فشار را روی موتور کاهش میدهد. درنتیجه هنگام حرکت در جادههای کوهستانی، دور موتور بالا خواهد بود و گشتاور موردنیاز را از این گیربکس دریافت نخواهید کرد. به همین دلیل ناچار هستید تا گیربکس را در حالت تیپ ترونیک قرار دهید و دندهها را بهصورت دستی تعویض کنید.
یکی از بزرگترین تفاوتها و موارد مهم در بررسی ام وی ام X55 پرو، بخش گیربکس آن است. این خودرو همچنان گیربکس CVT را در بخش انتقال قدرت دارد اما نوع این گیربکس در مقایسه با نسل اول آن تغییر کرده است. این گیربکس بهصورت مصنوعی ۹ دنده را در اختیار راننده قرار میدهد و عملکرد بهتری نسبت به نسل پیشین گیربکسهای CVT چری دارد. جعبهدنده یادشده روی انواع مختلف خودروهای این برند همچون ام وی ام X22 پرو، آریزو ۵ اسپرت و تیگو ۷ پرو نصب شده است.
گیربکس CVT ایکس ۵۵ پرو در رانندگی روزانه عملکرد مناسبی دارد. تا زمانی که راننده پا را تا انتها روی پدال گاز فشار ندهد، دور موتور در سطح پایین نگه داشته میشود و بنابراین صدایی به درون کابین نفوذ نمیکند. بااینحال هنگام رانندگی در جادههای کوهستانی همچنان مشکلاتی وجود دارند.
سواری، پایداری، هندلینگ و سیستم تعلیق
بخش دیگر بررسی ام وی ام X55 پرو به تجربه سواری و سیستم تعلیق آن مربوط میشود. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع یکپارچه با میله پیچشی است. بنابراین سواری آن با اندکی کوبش در جادهها و خیابانهای ایران همراه خواهد بود. همچنین بهدلیل طول کم، فاق کوتاه لاستیکها و سیستم تعلیق ساده، حرکات عرضی بدنه در ایکس ۵۵ پرو زیاد هستند. بنابراین این خودرو مناسب انجام حرکات آکروباتیک حین رانندگی نیست و بههیچعنوان نباید توقع یک خودروی اسپرت را از آن داشته باشید.
با وجود حرکات عرضی زیاد، سیستم کنترل پایداری ام وی ام X55 پرو عملکرد مناسبی دارد و بهخوبی خودرو را در کنترل شما نگه میدارد. درواقع میتوان گفت که رانندگی با ایکس ۵۵ پرو بیشتر از آنکه به راندن کراساوور شباهت داشته باشد، به راندن هاچبک کراس شباهت دارد. اگر بهتازگی این خودرو را خریداری کردهاید، لازم است تا مدتی را با آن در مسیرهای خلوت رانندگی کنید تا محدودیتهای خودرو را بهخوبی بشناسید.
ترمزهای خودرو عملکرد مناسبی دارند و قادر به کنترل جثه ۱.۴ تنی خودرو هستند. بااینحال همچنان طول کوتاه و عرض زیاد برای ایکس ۵۵ پرو مشکلساز شده است؛ چرا که هنگام ترمزهای شدید شاهد شیرجهزدن خودرو بهسمت جلو هستیم.
آفرود و گذر از جاده های خاکی با X55 پرو
ام وی ام ایکس ۵۵ پرو سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو دارد و بنابراین نباید از آن انتظار آفرود داشت. بااینحال میتوانید از این خودرو برای عبور از جادههای خاکی بهره ببرید. فنربندی ایکس ۵۵ پرو قابلیت ارتجاعی مناسبی دارد. بنابراین در گذر از مسیرهای ناهموار، کشش آن حفظ میشود تا هر چهار چرخ روی زمین باقی بمانند. بنابراین تا زمانی که ایکس ۵۵ پرو را بیشازحد تحت فشار قرار ندهید، این خودرو قادر است عملکرد خود را در مسیرهایی با پوشش غیرآسفالت حفظ کند.
سخن پایانی
ایکس ۵۵ پرو چقدر ارزش خرید دارد؟
در بخش پایانی از بررسی ام وی ام X55 پرو بایستی ارزش خرید این خودرو را بررسی کنیم. ام وی ام X55 پرو درواقع نسخه ارزانتر، سبکتر و سادهتر تیگو ۷ پرو بهحساب میآید. مشخصات فنی و امکانات این خودرو بهغیراز سیستم تعلیق عقب، تقریباً مشابه هستند و حتی کابین این خودرو نیز مشترک است. بنابراین با خرید ایکس ۵۵ پرو درواقع صاحب یک تیگو ۷ پرو اقتصادی شدهاید! البته باید توجه داشت که ایکس ۵۵ پرو فاقد سیستم تعلیق مولتیلینک در بخش عقب است و طراحی آن نیز بهاندازه تیگو ۷ پرو جذاب نیست.
یکی از مزیت های محصولات ام وی ام، چری و فونیکس در ایران، داشتن حامی و پشتیبانی به نام مدیران خودرو می باشد که در سراسر ایران تعداد بالای نمایندگی را دارد همچنین وجود ۵ سال گارانتی برای ام وی ام X55 پرو مزیت رقابتی خوبی است.
اما نکاتی مثل پیشرانه حساس و نیازمند بنزین خوب، روغن سروقت و نگهداری مناسب گریبان گیر این خودرو نیز می باشد چرا که طبق اعلام بعضی مالکان، ام وی ام X55 پرو در کیلومتر های پایین دچار برخی مشکلات شده که مالکان را مجبور به رفتن نمایندگی کرده است.