دانستن نحوه تعویض لاستیک یک مهارت ضروری برای همه رانندگان است. اگر برای نجات در شرایط اضطراری در کنار جاده به تلفن همراه تکیه میکنید، همیشه این احتمال وجود دارد که فراموش کنید ان را شارژ کنید، و یا خارج از محدوده انتن باشید. پنچر شدن لاستیک ها هرجایی ممکن است اتفاق بیوفتد، پس دانستن نحوه تعویض لاستیک امری ضروری میباشد.
خوشبختانه تعویض لاستیک پنچر (زاپاس) آنقدر ها هم سخت نیست! فقط به دستور العمل های زیر پایبند.
۱. رعایت ایمنی
*ماشین خود را روی سطحی صاف و دور از خطرات جاده ای متوقف کنید.
*هرگز زیر خودروی جک زده نروید.
قبل از تعویض لاستیک پنچر شده خود، مطمئن شوید که به یک منطقه امن بدون خطر برای شما و سایر کاربران جاده رانندگی می کنید. ک سطح سخت و صاف برای بالا بردن ماشین پیدا کنید. قبل از شروع، ماشین را برای گیربکس اتوماتیک (یا در دنده دستی) در پارک قرار دهید، مطمئن شوید که ترمز دستی روشن است و چراغ های خطر را روشن کنید تا به سایر رانندگان هشدار دهید. به یاد داشته باشید، هرگز و هرگز زیر ماشین زمانی که روی جک است نروید. اگر میتوانید، یک تکه چوب یا آجر را پشت و جلوی لاستیک در طرف مقابل ماشین قرار دهید. اکنون شما امن و آماده برای شروع هستید.
۲. موارد نیاز
این موارد باید با وسیله نقلیه شما همراه باشد:
- جک
- آچار بند / چرخ بند
- لاستیک زاپاس کاملا باد شده
- دفترچه راهنمای خودرو
ابزارها معمولاً با چرخ زاپاس و لاستیک در صندوق عقب هستند. دفترچه راهنمای مالک به شما می گوید اگر نمی توانید جک و مهاربند چرخ را – ابزاری برای باز کردن مهره های چرخ – پیدا کنید.
دفترچه راهنمای خودرو مکان مناسب برای قرار دادن جک خودرو را به شما می گوید. مهم است که از این “نقاط جک” استفاده شود، زیرا به اندازه کافی قوی هستند ( شاسی ماشین ) تا ماشین را نگه دارند – جک زدن در زیر قسمت اشتباه ماشین می تواند باعث آسیب شود. نقاط جک معمولاً با بریدگی ها یا شیارهای کوچک در قسمت زیرین ماشین شما مشخص می شوند.
هنگامی که جک در جای خود قرار گرفت، دسته را به آرامی در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که مقداری، اما نه تمام وزن خودرو را از لاستیک پنچر خارج کنید. به چرخاندن دسته جک ادامه دهید تا لاستیک پنچر شده حدود پنج سانتی متر از زمین فاصله بگیرد. هنگامی که وسیله نقلیه با جک بالا می رود، چرخ یدکی را برای پشتیبانی بیشتر در زیر خودرو قرار دهید و هنگام نصب یدک آن را با چرخ آسیب دیده تعویض کنید.
۳. مهره های چرخ را باز کنید
در صورتی که ماشین شما قالپاق دارد قالپاق چرخ را باز کنید و چرخ های لاستیک را شل کنید. پیچ های چرخ را بر خلاف عقربه های ساعت باز کنید. از آچار چرخ همراه لاستیک زاپاس استفاده کنید . بعضی از آچارها دارای چند نوع سری هستند و باید آنها را امتحان کنید تا سایز پیچ را بدست آورید. مهرهها در خلاف جهت عقربههای ساعت شل میشوند، بنابراین هنگام برداشتن آنها مطمئن شوید که آنها را در جهت مخالف بچرخانید.
۴. لاستیک و چرخ پنچر را بردارید
چرخ را کاملا بیرون بیاورید.
نکته: چرخ را در زیر ماشین در قسمت اتاق بگذارید تا در صورت اتفاق و خرابی جک ، ماشین روی زمین نیافتد.
۵. لاستیک زاپاس را نصب کنید
چرخ زاپاس را بر روی توپی چرخ بگذارید. در حالی که لاستیک و چرخ روی زمین تقریباً در موقعیت مناسب قرار دارند، سوراخهای پیچ چرخ یدکی را با ناودانی چرخ یا سوراخهای روی ماشین ردیف کنید – اکنون آسانتر است که چرخ را مستقیماً روی آن بلند کنید.
تمام مهره های چرخ را با دست ببندید، از مهره پایین شروع کنید، که چرخ را در جای خود نگه می دارد. با استفاده از مهاربند چرخ، مهرههای چرخ را به آرامی سفت کنید – مطمئنترین کار این است که بعداً، زمانی که ماشین دوباره روی زمین قرار گرفت، آنها را کاملاً سفت کنید.
نکته: پیچ ها را به صورت ضربدری ببندید.
۶. جک را پایین بیاورید
دستهء جک را به آرامی بچرخانید تا جک پایین بیاید تا چرخ و لاستیک جدید وزن ماشین را بگیرد، سپس جک را از زیر ماشین بیرون بکشید. درست مانند زمانی که مهرهها را شل میکنید، بازو و پشت خود را صاف نگه دارید و در حالی که چرخ به صورت افقی روی زمین قرار دارد، از وزن بدن خود استفاده کنید تا هر مهره چرخ را محکم ببندید – مطمئن شوید که چرخ شل نباشد.
جک و چرخ را در صندوق عقب قرار دهید – تعویض لاستیک خود را به پایان رسانده اید.
۷. فشار باد لاستیک زاپاس را بررسی کنید
بررسی کنید چرخ زاپاس کاملا باد داشته باشد و با احتیاط رانندگی کنید.
سخن پایانی
در حالی که تعمیر لاستیک پنچر یک گزینه مطمئن و مقرون به صرفه است، ولی توصیه میشود لاستیک جدید تهیه کنید تا از ایمنی ان اطمنینان حاصل فرمایید.